Декілька ідей для осучаснення уроків хімії


Окулова Оксана, учитель хімії Івано-Франківської ЗОШ ім. І. Франка, призер Всеукраїнського конкурсу «Вчитель-новатор» 2015 року, організованого компанією «Microsoft Україна», ділиться тим, що цікавого відбувається на сучасних уроках хімії та як можна мотивувати учнів до навчання.

На жаль, уроки хімії в школі рідко належать до улюблених. Не всі учні можуть засвоювати великий обсяг нелегкого для сприйняття матеріалу  в одному темпі і в однаковий спосіб. Тому важливо організувати навчальний процес так, щоб кожна дитина отримувала власний навчальний досвід та достатню мотивацію до навчання.

Сучасний вчитель хімії повинен поєднувати традиційні методи викладання з інноваційними (в тому числі інформаційно-комп’ютерними технологіями). Інтернет вже давно став для нас з учнями не лише місцем для розваг та спілкування, а й джерелом корисної інформації та інструментом для її опрацювання. Ми провадимо блог, де ділимося цікавими речами, що відбуваються на наших заняттях. Наприклад, там є рубрика «Цікаві досліди з аптеки». Діти відшукують в Інтернеті різні експерименти з доступними аптечними препаратами, а ми їх проводимо та ділимося результатами у дописах до блогу.

Як ви, мабуть, помітили, я часто використовую займенник «ми», адже ідеї та ініціативи, як зробити уроки цікавішими та більш інтерактивними, надходять зі сторони учнів. Важливо помітити, що саме їх надихає і захоплює. А тоді я лише підтримую та заохочую, скеровую процес пізнання. У мене більший досвід з точки зору хімії, однак вони краще радять собі з програмним забезпеченням. На перетині цих знань народжуються наші заняття.

Мої учні створюють картки для запам’ятовування назв і символів хімічних елементів у програмі Flashcards від Microsoft. Таким чином, процес запам’ятовування і перевірки знань стає цікавішим і зручнішим (картки можна використовувати і на уроці, і під час підготовки до нього). Вони із захопленням працюють над презентаціями у програмі Sway – там теж є можливість створити картки для запам’ятовування хімічних символів та термінів. Оскільки для нас програма була в новинку, то створювали презентації і водночас досліджували її можливості. Попрацювавши з дітьми, я склала інструкцію, як працювати з програмою, і розмістила у блозі та в освітній мережі «Партнерство у навчанні» від Microsoft. Кількість переглядів цієї інформації свідчить про те, що для українських вчителів це було корисно дізнатися.

 

Ми разом навчилися використовувати літаючу презентацію Prezi і опанували скрайбінг. Ще були OneNote та Scratch. Поступово я починаю усвідомлювати, що програми – це інструмент, який дозволяє по-новому використовувати усі ті методичні напрацювання, які я накопичила за стільки років. Якщо раніше на уроках хімії робилися або теоретичні викладки, або практичні досліди. То зараз і в одному, і в другому випадку можна залучити комп’ютерні технології. Наприклад, сухий виклад теорії можна замінити дистанційним навчанням. Зараз ми намагаємося застосовувати елементи цієї методики та, за пропозицією дітей, вчимося використовувати гру Minecraft для створення моделей молекул. Наразі ми зі старшокласниками скористалися на уроках вже готовими моделями різних білків, створеними на кафедрі хімії в Університеті Халла (Велика Британія). Також у комп’ютерному класі завантажили програму MolCraft, розроблену в цьому Університеті, і завдяки люб’язно наданій нам допомозі та консультації намагаємося у вільний від уроків час будувати свої моделі, які, безумовно, теж оприлюднимо.

Перші спроби моделювання хімічних процесів мої учні здійснили у програмі для створення ігор KoduGameLab. У позаурочний час вони створили моделі колообігу води в природі, різних типів реакцій (сполучення, розкладу, заміщення, обміну) та модель металічної ґратки. Усі моделі містили об’єкти, що рухалися, змінювали колір, зникали, перетворювалися на інші тощо. Роботи учнів ми максимально використовуємо на уроках – демонструємо за допомогою шкільного проектора та ноутбука, проводимо уроки у класі інформатики.

У березні у Львівському національному університеті ім. І. Франка відбулася ІІІ науково-методична конференція «Сучасні тенденції навчання хімії». Там ми теж запозичили багато цікавої та практичної інформації. Зокрема, ми вже завантажили програму ACDLABS 11.0 і спробували створити у ній 2D та 3D моделі молекул.

Маю надію, що зможемо використовувати цю програму на уроках: вона дуже проста і дає чітке уявлення про просторову будову органічних і неорганічних сполук. На уроці «Моделі молекул. Значення моделювання в хімії» у 9 класі провели лабораторну роботу зі створення моделей з готового набору деталей, а вдома учні створили кожен свою модель молекули на вибір і поділилися з іншими отриманими відео.

Незважаючи на весь ентузіазм, ми не можемо регулярно використовувати ресурси, які вимагають наявності Інтернету. Wi-Fi у кабінеті є, однак бракує технічних засобів навчання. А для того, щоб створити для учнів можливість реалізовувати усі їхні ініціативи та осучаснити наш кабінет хімії, ми скористалися ефективним методом залучення коштів на закупівлю обладнання – запустили проект на краудфандинговій платформі GoFundEd і заохочуємо усіх, хто розуміє, що сьогоднішні учні – це завтрашні фахівці, підтримати нашу ініціативу на платформі.

Навколишній світ змінюється швидше, ніж наші школи, сучасна освіта недостатньо адаптована до майбутніх потреб учнів. Я бачу, що учень, який навчається за допомогою інформаційно-комп’ютерних технологій, формує необхідні навички XXI століття:

  • вміє швидко та ефективно шукати інформацію, критично її оцінювати;
  • використовує комп’ютерні технології як інструмент для досліджень;
  • визначає проблеми та креативно їх розв’язує;
  • застосовує свої знання в реальних життєвих ситуаціях;
  • активно діє, не боїться помилок, реалізовує проекти;
  • навчається самостійно та адаптується до умов навчання в інших культурах та суспільствах.

Я маю багатий досвід співпраці з іншими вчителями області. Ділюся своїм досвідом, інтерактивними методиками, прагну допомогти колегам вберегтися від емоційного вигорання. Адже нові методи, зміна підходу до процесу навчання даються нам складно, однак відкривають перед нами можливості отримувати задоволення від роботи, вміти презентувати себе та свою школу, хвалити себе. У нашому класі багато грамот, дипломів, відзнак як моїх, так і учнів. Вони отримані не просто так, у кожне досягнення вкладена праця. Якщо вчитель вміє себе презентувати, то він цього зуміє навчити і дітей. Тішуся успішними випускниками, для яких хімія дала добрий старт у професію. Наприклад, випускниця нашої школи Гунька (Антал) Ірина Петрівна, кандидат хімічних наук, старший викладач Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки, стала лауреатом премії Президента України для молодих вчених 2014 року. Отже, хімія може бути цікавою і престижною, варто тільки враховувати потенційні складнощі її вивчення та подавати відомості у максимально доступній і сучасній формі. Розвиток хімії завжди актуальний, тож інвестуймо у майбутніх хіміків вже сьогодні!

Обговорення

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *